Monday, May 09, 2011

keluarga

Berckp psal keluarga, ketua keluarga adalah paling penting dlm sesebuah keluarga. Ketua keluarga byk main peranan utk menegakkan, mengukuhkan, membahagiakan, menyelesaikan dan mcm-mcm lgi dlm sebuah keluarga. Ketua keluarga juga bertanggungjawab dan wajib memberi nafkah.

Jika tak bapa kite yang memberi kite mkn sape lagi? Jika tak bapa kite yg menjaga ibu kite utk 9 bulan kite dlm kandungan sape lagi? Jika kite tak jejak kaki kite ke sekolah dgn duet blnje / duet yuran yg bapa kite beri sape lagi? (kpd sesiapa yg tiada bapa tukarkan 'bapa' kpd 'ibu' ye).

Kita harus bersyukur krn mempunyai bapa sebegitu. Sgt bersyukur sesape yg mempunyai bapa, tak sume org ade apa yg korg ade skrg (ksh syg seorg bapa dan ibu) walaupun parents kite dah divorce at lease bapa & ibu kite masih hidup right? Itu pun kite patut bersyukur.

Ade hikmah segala kejadian itu sume. Mmg kite tak minta tp tu sume takdir mungkin Tuhan nk bgi ujian ni utk kite sbb Dia nk kuatkan kite yg slame niy lemah. Jgn sesekali putus asa dgn ape yg blaku. Kite hidup di dunia ni bkn utk mensia-siakan pluang yg ada, bkn utk membuang masa, ingt la wahai manusia di dunia niy, sejahat-jahat iblis, seburuk-buruk jin tp ibu dan bapa kite tu ttp darah daging kite

Utk keluarga yg bermasalah jgn jadikan mslh keluarga itu utk melemahkan diri anda atau sbg alasan menderhaka kpd mereka atau melawan ckp mereka atau membantah keputusan mereka same sekali atau sbg nye, sbnrnye Tuhan memberi ujian sbegitu krn Dia mahu diri anda utk terus hidup dgn penuh smngt yg sentiase mengingatiNya.

Mungkin ibu bapa kite tak dpt memberi tumpuan kpd kite tp tak bermakna org lain tak boleh mngambil berat tentang diri kite, kan? Insyaallah time tu Tuhan telah pun menurunkan pari-pari / bidadari utk anda. Jgn bersedih wahai manusia berkenaan. Selalu la beringat wahai manusia apabila tika hari kebahgianmu tak kire la hari pertunangan, pekahwinan, dpt kerja baru, naik pangkat atau sbg nye jgn la lupa pada ibu bapa anda & yg penting panjatkan kesyukuran ke hadrat Illahi, krn bila kite bahagia mungkin ibu bapa kite lebih beribu ganda bahagia drp kite krn melihat anaknya bahagia.

p/s : aku tak la sebaik yg korg sangka, aku tak la pandai yg korg menilai dan aku tak la sesempurna mane spt manusia-manusia laen yg tak pernah elak dari membuat kesilapan dan masalah. aku tak la semurni yg korg anggp utk memberi nasihat atau hujah di atas. aku hanya mampu menaip dan menghiasi blog aku dgn ape yg aku rasa utk kebaikan sume org yg mbace dan amek utk pengajaran. Aku tak dela pndai mne bab agama niy tp aku sentiase berusaha mendekatkan diri kpdNya dan blaja dgn spnuh jiwa aku =)
sape yg tak puas ati dgn aku (dgn hujah-hujah di atas), bak mai face to face =)


Monday 9/5/2011

2 comments: