Wednesday, May 18, 2011

Bagan Lalang

14 May 2011

Bagan lalang yg terletak di Sepang, dr umah aku 1jam stgh smpi la kot. Tak dela jauh mne. Kebanyakkan tmpt ade keistimewaan & ade juga keburukkannya. Kiteorg ber'camping' ye di sana, 1 mlm je. Hari jumaat tu aku dgr-dgr mcm rmai je yg follow, skali tu 3 krete jela, 9 org. Sume bwk krete wira je plak tuh.
sebelum bertolak
aku, kak intan, abg tariq & abg anep naek 1 kete
abg edy, abg faris & fakri 1 kete. steady la bang ! haha

Yg pegi Abg Tariq, Abg Anep, Abg Zam, Abg Azuan, Abg Edy, Abg Faris, Fakri, Kak Intan & aku. Abg G-Man & Abg Remy pon ade dtg gak tp lmbat & skejap. Abg Anep amek aku pkol 8 then tggu yg lain-lain kt Dawama. Kiteorg smpt minum lagi. Gerak yg sebetul-betulnya pkol 10 ke 10 lbey tah pastu amek Abg Tariq kt Nilai, smpi sane pkol bpe ek? 12 lbey ke 1 cmtu la.
kami baru je smpi ke destinasi

Amek port baek punye tp kan ade plak polis diraja malaysia wat family day ke hape tah kat situ, tak jauh dari khemah kteorg gak la. Memekak-mekak dr pg smpi la sesudah subuh, tak ingt dunie btol. Kteorg smpi tu trus pacak khemah & time tu jugak air tgh surut, yg turun laut utk pasg jala Abg Zam, Abg Tariq, Abg Anep & Abg Azuan. Yang laen pasg khemah, aku & Kak Intan susun brg. Ye-ye je aku susun brg pdhal tak wat keje ape pon. Maap ye Kak & Abg-abg ku sekalian, iela niy kene disuruh bru wat =).
 dah dpt port baek pnye ape lgi pasg khemah lak la
 mereka sibuk mngerjakan khemah
nk pasg bumbung utk tmpt melepak
tula hasilnya

Time dorg yg turun laut naek ke darat time tu jugak baru nk nyalakan arang yg Abg Anep & Kak Intan gi bli nasi & tomyam di kdai berdekatan, aleh-aleh lapa nasi gak dorg niy. Ptg tu kteorg berjln smpi ke Gold Coast, huish jaoh tu. Ikut Abg Zam, Abg Azuan, Abg Tariq & Abg Faris mmg tak jd apela. Aku, Abg Anep & Kak Intan bjln smpi Gold Coast tu jela pastu tak larat da ngn pns nye. Yg laen jln smpi ke hujung, ke hujung mne pon tak taula hujung dunie kot, haha. Yg selebihnye tak tau la aku, membuta kot.
baru nk nyalakan arang
 mknn yg dibeli di kedai
mereka membakar ayam
aku Kak Intan & Abg Anep bjln smpi je.

Smpi khemah masg-masg lpk, baring kt luar khemah. Lps lpk-lpk tu dorg gi mne tah aku pnjm khemah yg Abg Anep, Abg Azuan & Abg Zam dok tu nk tdo sat. Tido tak tido gak la aku sbb pns gle. Aku bgn-bgn je tgk dorg tgh maen bola. Aku pon join. Aku maen bola sepak ngn dorg wey.
 aku je sorg perempuan kt ctu
 aphal lak tu?
 beria-ia aku, haha
 pape hal pon best maen bola ngn korg
kte seri ye, 2-2. tak de sape pngalah dan pemenang.

Sorang-sorang pancit. Masg-masg tak larat da dorg pon terjun laut, aku je menuju ke tmpt asl. Bpe mnit aku dduk Abg Edy tarik aku mndi laut skali. Nak tak nak kne pegi gak la dah die tarik tgn aku time tu. Aku naek ke darat je terus bilas yg laen tggu air surut sbb nak gi tgk hasil-hasil tangkapan mereka. Agk lame la dorg kt dlm laut tuh drp sblom magrib smpi la lps magrib dlm pkol 8 gak la dorg bru naek.

Tggl aku Fakri & Kak Intan aje la. Aku tlg Fakri bako ayam. Sesudah dorg smpi ke tmpt asl, agk byk hasil tangkapan. Mlm tu jugak bako hasil tangkapan tersebut. Si Fakri jugak yg menyiang ikan-ikan tu sume, Aku tlg Fakri bilas ikan-ikan tuh. Mlm tu jugak Abg G-Man dtg. Abg Remy pon ade gak dtg ngn kwn die tp jap je, pas mkn-mkn blk. Abg G-Man lpk lme. Siap tdo lgi tu tp bkn tido dlm khemah, tdo dlm kete ngn enjin terbukak. Syok tu tido dlm air cond.
 tggl aku ngn fakri jela yg dok mmbako ayam

Mlm tu plak kteorg dah start tak selesa ngn bingit org memekak-mekak. Mlm tu siyes tak ley tdo o0. Pkol 11 masok khemah dah, aku mmg tak ley tdo la kan. Tibe-tibe terfikir nak tepon MAAS. Agk lme kteorg bgayot, lps la jugak rindu dgr suare die =)) (*happy).

15 May 2011


Esk pg tu aku bgn agk lmbt. Pas mndi tu aku ngn Kak Intan gi breakfast di kdai berdekatan, yg laen sume dah breakfast. Aku ngn Kak Intan mkn spruh jln, Abg Faris bru join kteorg, die pon bgn lmbt gak kot. Pas breakfast tu lpk-lpk yg laen trun ke laut lgi, kali niy hasil agk lumayan. Dpt ikan besar, belangkas, ketam yg byk. Ikan besar tu pon aku tak tau ape nme ikan tuh.
mereka tgh membelek-belek jala
 aku suke gmba niy, ceria gile muke abg tariq
 agk besa ikan yg mereka dpt tngkap
belangkas

Kpd org-org bekenaan maaf la ye klau iela ade terslh taip ke hape, iela crite psal bagan lalang niy utk suke-suke and kenangan iela ngn korg. Peace =)

Beberape lagi gmba yg kami sudah men'snap'. Tatap la puas-puas gmba kami niy.


Wednesday 14 & 15 May 2011

2 comments: