Saturday, August 20, 2011

Pengorbanan

Berkorban adalah slh 1 penting kt dunia ni. Buat ape2 perkara pun msti ade pengorbanan tp tak semua perkara perlu ade perngorbanan.

Allah menjadikan setiap ciptaan utk saling melengkapi antara satu sama lain. Begitu juga dlm rumah tangga, isteri menjadi pelengkap suami dan suami juga menjadi pelengkap isteri. Sebab tu kite perlu terima hakikat bahawa 'pengorbanan' itu perlu dilakukan utk memastikan keluarga yg dibina lengkap atau plg tidak pun berada dlm keadaan sejahtera.

Tapi syg, ramai pd zaman sekarang ni berkorban utk org tercinta berbanding suami isteri. Bukan kah itu merugikan sbb org itu belum tentu menjadi pasangan hidup kite. Sedangkan pada dasarnya berkorban utk sesuatu yg sudah menjadi milik kite adalah berbaloi.

Ramai yg slh ertikan konsep pengorbanan. Bila kite berkorban perlu dilakukan dgn ikhlas dan tak perlu dlm paksaan. Ganjaran terhadap pengorbanan tidak semestinya dtg drp manusia sendiri sebaliknya imbalan yg bakal diperolehi drp Allah sama ada di dunia dan akhirat.

Sikap mengungkit tentang pengorbanan dlm keluarga adalah cara yg tidak patut dilakukan. Ia boleh meruntuhkan rumah tangga atau hidup dlm keadaan tidak damai / tak tenteram. Tapi jika kite melihatnya sebagai satu tanggungjwb dan lambang kasih syg dlm keluarga, tidak mustahil hubungan itu menjadi seperti biasa atau selebihnya (gembira).

Ingatlah, kehidupan ini berputar ibarat roda. Jika hari ini kita berbuat tidak baik terhadap orang, suatu hari kita juga akan menerima nasib yang sama. Tapi jika itu bukan niat kite mungkin ada balasan yg akan dtg.

*Semua isi diatas bukan rekaan tapi ditiru utk kebaikan. Hanya tmbh & buang ayt utk diringkaskan senang semua org nk membace =)
20 Ogos 2011



_________________________
I have added cool emoticons to this message.
To see them go to http://x.exps.me?b485229bc7685d2df7f176689c854558

No comments:

Post a Comment