Wednesday, July 13, 2011

Banyak mulut bawa padah



Mulut, masg-masg ade mulut kan? Sape reti jage mulut org? Mestila xde sape yg boleh jge mlut org lain kan? Jaga mulut masg-masg tu sudah memadai. Kadg-kadg mulut sendiri pon tak terjage, btol tak? Bak kate pepatah Terlajak perahu boleh berundur terlajak kate bdn binasa eh btol ke ek? Btol la tu kan.

Byk mulut ni ade kebaikan dan ade juga keburukan, yg pntg kene pndai jaga la. Ade yg org byk mulut dgn mengumpat, haha tu dah jd lauk kt dunia ni, mengumpat ni juga adalah mknn di dunia ni (mmg la mknn kan dah aku pun kate lauk, haha). Mulut org mne boleh suke-suke nak ttup kan?

Kadg-kadg org yg byk mulut dgn cerita-cerita yg mngarut, yg xde kne mngene ngn topik/keadaan nk gak ikut kpale die. Yela contoh nye mak si timah sedg tenat di hospital yg si timah yg xpnt bercerita dan berckp tu pon mmberitahu/mnceritakan ttg ayh si timah ni ade perempuan laen dan nmpk ayh nye mmbawa perempuan tu masuk hotel, dah tntu2 la mak si timah tu drp tenat terus tak bernafas lgsg.

Kpd org yg byk mulut, sbnr nye boleh nk cerita/berkongsi cerita ngn org laen tp tak kan drp pkol 8 pg kau smpai situ hgga la kau dah nk blk pon pd pkol 10 mlm kau tak benti bckp plak. Tak penat ke wey, yela time tgh mkn pon, tgk tv pon, bce surat kaba pon kau dok ggu org/soh org-org di sekeliling kau dgr gak crite kau tuh.

Kalau aku la bedepan ngn org yg byk mulut ngn cerita ngarut-ngarut die time aku tgh tak de mo0d, cnfirm esk paper muke surat dpn kuar ' Sebab pembunuhan adalah banyak mulut'. Huishh gile la tu, cnfirm tak kena tgn kene kaki, haha (brani btol aku nak kaki org wey).

Kesimpulannya tolong la kpd org yg byk mulut ni tgk/fikir la keadaan sekeliling kamu dlu kalau nak memulakan cerita yg tak pena abes bg kamu tu ye. Jgn la kamu wat mereka bosan ngn kamu/cerita-cerita kamu tu. Silap hari bulan org-org sekeliling kamu benci terus kat kamu.

Dan kadg-kadg org byk mulut ni membawa keutungan. Contoh nye org yg bekerjaya dlm bidang pemasaran, mereka ni adalah salah 1 org yg mmbawa untung. Pandai berkata-kata, ayat manis sikit msti si pembeli tertarik dgn nye, mksd aku bkn dgn org nye ye dgn kata-kata nye. Itu adalah org yg bijak menggunakan mulut nye yg byk ckp tu.

Nak di ikutkan aku mmg suke org yg byk mulut sbb aku sndr boleh di katekan pendiam la. Tapi byk mulut pon berpada-pada la. Tp time aku tgh byk mulut pastu berckp dgn org yg byk mulut yg tak mengalah ngn aku nak die je yg bercerita mmg lps tu aku akan diam seribu bhs la ngn kau. Yela elok-elok aku yg pendiam niy tgh ade cerite/tgh byk mulut pastu kau lak tak nak mngalah mcm nk cari gaduh je bercerita ngn aku mmg aku shoot pale otak hang dr dlm ati jela, haha.

p/s : ade sape-sape terase ke? maap la ye xde niat pon nak wat sape-sape terase, aku just nak bg pendpt aku kpd org yg byk mulut ni.
13 Julai 2011


No comments:

Post a Comment